Myös shoppailemassa olessamme olemma tietysti markkinoinnin kanssa tekemissä tietysti eri tavalla, kun katsoisimme mainoksia televisiosta.
torstai 4. maaliskuuta 2010
1. Markkinointi elämässämme
Markkinointiin törmää jokaikinen päivä ja lähestulkoon kokoajan. Erilaisia mainoksia tulee vastaan niin bussipysäkeillä, kun aamulehdessäkin. Mitä enemmän mainontaa, sitä enemmän myös ostetaan tuotteita. Myös televisiosta tulee päivittäin erilaisia mainoksia, jossa mainostetaan millon mitäkin, jos näen jotain itselleni sopivaa ja se on mainostettu mainoksessa hyvin, käyn ostamassa sen. Jos näkisin tuotteen vaan kaupassa en välttämättä kiinnittäisi siihen juurikaan huomiota. Markkinoinnin hyötyjä ovat tietysti juuri ne puolet, että tuotteet tulevat enemmän esille kun niitä mainostetaan, kun jos niitä vaan pidetäään kaupan hyllyllä ja odotetaan että oikea hekilö sattuu kävelemään tuotteen ohi ja kokeen sen omakseen. Mainonnalla saavutetaan heti laaja ostoskunta.
Myös shoppailemassa olessamme olemma tietysti markkinoinnin kanssa tekemissä tietysti eri tavalla, kun katsoisimme mainoksia televisiosta.
Myös shoppailemassa olessamme olemma tietysti markkinoinnin kanssa tekemissä tietysti eri tavalla, kun katsoisimme mainoksia televisiosta.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Markkinointi näkyy elämässämme päivittäin ja eikä siihen voi olla törmäämättä. Markkinointi ilmenee sanomalehdistä, televisiosta, mainoskylteistä, puhelimitse sekä Internetistä. Heti aamusta jo törmään markkinoinnin pariin, kun luen sanomalehteä aamupalan yhteydessä. Koulumatkan aikana näen paljon mainoksia, koska raitiovaunussa, junassa tai bussissa on mainoksia. Televisiota tai tietokonetta käyttäessäni törmään jatkuvasti mainoksiin. Yhden televiso-ohjelman aikana tulee ainakin kolme mainostaukoa. Ärsyttävin markkinointikeino on puhelinmyyjillä. He yrittävät väkisin tyrkyttää jotain tuotetta, vaikka olet sanonut puhelun aikana selkeällä suomenkielellä ettet halua ostaa kyseistä tuotetta, mutta silti he jatkavat tuotteesta höpöttämistä. Se on markkinointitapana todella ärsyttävää ja aikaa vievää. Jos tuotetta markkinoidaan näyttävästi ja isolla rahalla, niin sillä on yleensä suuri määrä ostajia. Markkinoinnilla aikaan saadaan ostohalukkuutta. En luultavasti itse ostaisi sellaista tuotetta, jota ei ole markkinoitu lainkaan vaan sen tuotteen, jota taas on markkinoitu.
VastaaPoistaMarkkinointia esiintyy joka puolella ympäri maailmaa, ja siihen ei voi olla törmäämättä. Käveletpä sitten kaupungilla, tai toisella puolella maapalloa niin huomaat miten markkinointi ympäröi meidät. Ilman markkinointia ei ole kunnon bisnestä, eikä myöskään ilman markkinointia ihmiset saa tietää uusimmista tuotteista/tapahtumista. Markkinointia voi olla monenlaista, esimerkiksi sitä suuremmin ajattelematta, voi muun muassa perheen jäsen markkinoida/kehua sinulle tuotetta jonka hän on kokenut hyväksi. Markkinointia tapahtuu suurien sekä pienien yrityksien toimesta, mutta myös puskaradio menetelmällä, että kaveri kertoo kaverille, sillä onhan sekin jonkinlaista markkinointia.
VastaaPoistaMarkkinoinnin hyötyjä on runsaasti, mutta muutama mainitttakoon, esimerkiksi markkinointi televisiossa, lehdissä, ihternetissä jne. saa ihmiset houkuteltua ostamaan tuotteita. Ilman markkinointia ei olisi kaupan käyntiä ja tuotteet eivät menisi kaupaksi, koska ihmisillä ei olisi tietoa tuotteista/tapahtumista. Markkinointi ja mainonta helpottaa asiakasta, sillä asiakas tietää heti, että tuntuuko tuote miellyttävältä, vai ei, ja kannattaako tuotetta lähteä ylipäätänsä katsomaan lähemmin.
Markkinoinntn haittoja voi olla esimerkiksi tuotteen liiallinen tyrkyttäminen asiakkaalle. Liiallisesta markkinoinnista voi myös saada sen kuvan, että tuote ei ole mennyt kaupaksi ja nyt sitä markkinoidaan sen takia hieman liikaa. Tästä esimerkkinä kosmetiikan myyjät ostoskeskuksessa, jotka joka kerta kun ohi kävelee tyrkyttävät tuotteitaan ja yrittävät herättää asiakkaan mielenkiinnon sanomalla; "anteeksi, yksi kysymys".