maanantai 29. maaliskuuta 2010

2. c) Gina Tricot

Gina Tricotissa voi olla hyvinkin erilaisia asiakaskohtaamisia ja palvelutapahtumia. Toiset ovat etsimässä itselleen sopivia housuja, toiset koruja ja toiset paitoja. Gina Tricot on lähtöisin Ruotsista ja sen asiakaskunta on iältään keskimäärin 14-25 vuotiaita. Ikähaarukka ei silti estä vanhempaa väkeä tulemasta ostoksille, sillä heilläkin voi tyyli olla nuorekasta, ja jonkun vaatekappaleen voi löytää juuri ko. liikkeestä, jos sitä ei muista liikkeistä ole löytynyt. Yleensä Gina Tricotissa saa rauhassa yksin tutkia ja katsella vaatteita, koska myyjät eivät ole heti kysymässä "Voisinko auttaa teitä?". Apua saa myyjiltä kuitenkin melkeinpä aina. Esimerkiksi kysymyksinä asiakkaan puolelta voisi olla "Onko tätä kokoa tästä paidasta vielä?" tai "Onko tätä hametta tulossa vielä liikkeeseenne?". Kymyksiä voi olla ihan minkälaisia tahansa.


Hyvin onnistunut asiakaspalvelutilanne Gina Tricotissa. Asiakas menee Gina Tricotiin. Myyjä huomaa asiakkaan tulleen liikkeeseen ja tervehtii asiakasta, sekä pitää asiakasta silmällä, jos asiakas tarvitsee apua, mutta myyjän kuitenkin tulee olla ns. hyökkäämättä heti asiakkaan luokse. Asiakas etsii vaatteita sen mukaan, mikä näyttää kivalta, mihin tarkoitukseen hän vaatteen tarvitsee, mutta vaate voi olla myös heräteostos. Monesti siis vaatetta ostaessa mietitään tuotteen ominaisuutta, etua ja hyötyä, ennen kuin vaatteen kanssa mennään kassalle ja tuote maksetaan. Monesti asiakas menee itse kysymään apua myyjältä jos tarvetta on. Myyjä auttaa parhaalla mahdollisella tavalla, esimerkiksi jos jokin malli paidasta on loppunut, niin myyjä voi ehdottaa jotakin toista vastaavaa tuotetta, jotta saataisiin asiakkaalle se tunne, että hänet on huomioitu koko asiakapalvelun aikana. Jos asiakas on tyytyväinen tuotteeseen, hän yleensä myös ostaa sen. Asiakkaalle jää vielä liikkeestä poistuessaankin hyvä mieli tilanteesta, jossa hän on saanut hyvää palvelua, näin taataan että asiakas tulee varmasti liikkeeseen uudelleenkin. Joskus asiakas voi myös miettiä tuotetta pidempään, vaikka tuote olisikin hyvä ja juuri sopiva.


Gina Tricotin verkkosivut ovat tehty Ruotsiksi, Norjaksi, Suomeksi ja Tanskaksi. Verkkosivut ovat selkeät ja niitä on helppo käyttää. Verkkosivut ovat tehty asiakasta houkutteleviksi, ja tuotteita on helppo etsiä, kun ne ovat jaoteltu selkeästi omiin ryhmiinsä. Gina Tricotin mainonta tapahtuu netissä, sekä puskaradion kautta, sillä nuoret tietävät mistä kanattaa ostaa vaatteensa ja mistä liikkeestä on edullisinta ostaa vaatteita, näin ollen tieto liikkuu kaverilta kaverille. Gina Tricot houkuttelee asiakkaita muodilla, nuorekkuudella, edullisuudella, ja sillä että uutuuksia on liikkeessä viikoittain. Asiakkaat odottavat tuotteiden olevan edullisia, sekä että tuotteiden saatavuus on helppoa. Liikkeeseen mennessä nämä asiat toteutuvat, tietysti joskus saattaa jokin tuote olla loppu, ja siksi tuotteen saatavuus vaikeentuu. Liikkeessä asiakaspalvelu on yleisesti ottaen ystävällistä, mutta poikkeuksiakin varmasti on. Asiakkaat varmasti olettavat, että myyjät tietävät mitä myyvät, mutta joskus saattaa olla myös niin, että tuotetuntemus saattaa olla kadoksissa, esimerkiksi tietävätkö myyjät oikeasti mistä heidät tuotteensa ovat alkuperältään lähtöisin?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti