A) Gina Tricot (perustettu vuonna 1997) on ruotsalainen naisten vaatteita myyvä vaateketju ja se myös on Pohjoismaiden nopeimmin kasvava muotiketju. Gina tricot myy muotia halvalla, mikä on yksi heidän menestyksentekijöistä. Merkittävin menestyksentekijä on kuitenkin markkinoiden todennäköisesti korkein kiertonopeus, joka kertoo sen, että kuinka kauan vaate on myymälässä. Myymälöihin saapuu joka viikko uusia tuotteita. Vaatteet saapuvat myymälöihin suoraan tehtaalta, jotta voidaan mahdollistaa nopea kiertokulku. Gina Tricotin kilpailevia yrityksiä ovat Zara ja H&M. Zara on tunnettu espanjalainen vaateketju, jonka ensimmäinen liike avattiin 1975. Se on yksi maailman nopeimmin kasvavista vähittäiskauppiaista 2700 liikkeellään n. 60 maassa. Vuonna 2006 yhtiö yhtiö nousi ohi H&M ohi Euroopan suurimmaksi vaatekauppiaaksi. H&M on ruotsalainen kansainvälisesti toimiva vähittäiskaupan konserni, jonka valikoimissa on naisten, miesten ja lasten vaatteita. Hennes & Mauritzilla on n. 1800 myymälää 35 maassa. H&M on perustettu vuonna 1947. Markkinatilanne näiden kolmen yrityksen kesken on suhteellisen tasainen Suomessa. Zaralla ja H&M:llä on laaja-alaisempi asiakaskunta, sillä heillä on miehille sekä lapsille vaatteita. Gina Tricotilla on yhteensä n. 120 myymälää Ruotsin lisäksi Norjassa, Tanskassa sekä Suomessa. H&M:llä ja Zaralla markkinatilanne koko maailmassa on paljon suurempi kuin Gina Tricotilla. Gina Tricot ei ole ehtinyt laajentamaan liikkeitään muualle kuin pohjoismaihin, koska se on vasta perustettu vuonna 1997 ja tämä vaikuttaa sen markkinatilanteeseen.
B) Gina Tricot toimii niin sanotun pikamuodin kentällä, jonka suurpelureita ovat H&M, Zara ja Mango. Pikamuotiin liittyvät halvat hinnat, jatkuvat uutuudet sekä nopean tavaran kierto. Mangossa ja Zarassa on kalliimpia vaatteita kuin Gina Tricotilla tai H&M:llä. Zarassa ja Mangossa on hieman "laadukkaampia" vaatteita ja näillä yrityksillä ei ole niin nopea vaatteiden kiertokulku. Hennes & Mauritzilla ja Gina Tricotissa on nopeampi vaatteiden kiertokulku ja näistä liikkeistä saa muotia edullisemmin. Gina Tricotin myymälöihin tulee uusia tuotteita joka päivä ja sen takia esillepano vaihtuu useasti ja näin asiakas saa aina uuden ja mielenkiintoisen shoppailuelämyksen. Heikkoutena voisi pitää sitä, että Gina Tricot tekee vain vaatteita naisille, ei lapsille eikä miehille.
C) Gina Tricotin kilpailuetu muihin yrityksiin nähden on se, että heille tulee päivittäin uusia tuotteita, eli heillä on aina esillä ajankohtaista ja trendikästä muotia myymälöissä. Toisena kilpailuetuna voidaan pitää sitä, että Gina Tricotista saa muotia edulliseen hintaan, ja tämä houkuttelee asiakkaita aina palaamaan uudelleen liikkeeseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti