keskiviikko 14. huhtikuuta 2010

5. Markkinointimix

Valitsimme tarkastuksen kohteiksi seuraavat yritykset: Specsavers, Gina Tricot ja Fransmanni.

Specsavers on yksi maailman tunnetuimmista optikkoketjuista. Sen toiminta on laajentunut eri puolille maailmaa. Specsaversin ydintuote on silmälasit. Se pyrkii tarjoamaan asiakkailleen muodikkaita ja laadukkaita optisen alan tuotteita ja palveluita pysyvästi edulliseen hintaan. Specsavers on maailman kolmanneksi suurin optikkoketju. Suomessa ketju aloitti toimintansa vuonna 2007.

Gina Tricot on ruotsalainen vaateliikeketju, joka on Pohjoismaiden nopeiten kasvava muotiketju. Gina Tricot pyrkii tarjoamaan asiakkailleen edulliseen hintaan uusinta muotia. Myymälöitä on Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa ja Norjassa.

Fransmanni on suomalainen ravintolaketju. Ravintoloita löytyy Helsingistä useasta paikasta, Joensuusta, Jyväskylästä, Kotkasta, Kouvolasta, Kuopiosta, Mikkelistä, Pietarista, Oulusta, Rovanimeltä, Salosta, Seinäjoelta, Tampereelta, Turusta ja Vaasasta.

A. Tuote
Kolmikerrosmalli: Specsaversin ydintuote on silmälasit. Avustavia osia ovat näöntarkastukset, silmälääkärillä käyminen, aurinkolasit sekä piilolinssit ja niihin kuuluvat erilaiset toimenpiteet, esim. piilolinssien sovitus, silmälasien sekä piilolinssien ohelle myytävät tuotteet. Specsaversilla on usein tarjouksena että "Valitse 2 ja maksa 1" tai puolen vuoden piilolinssien ostajalle aurinkolasit kaupan päälle. Hinnoittelulla saadaan aikaan asiakkaille mielikuva, että Specsaverasiltä saa halvalla tuotteita. Yritys pyrkii pitämään tuotteet edullisen hintaisina. Laaja valikoima on ehdottomasti yksi Specsaversin merkittävimmistä kilpailukeinoista. Valikoimaan kuuluu yli 1000 mallia ja väriä silmälasikehyksistä. Huippulaadukkaiden mallien joukosta löytyy myös maailman tunnetuimpia tuotemerkkejä, kuten esim. Tommy Hilfiger, Osiris, Bench, Missoni, Quiksilver, Red or Dead, Roxy, Jaguar, sekä Jasper Conran jne. Specsavers yhdistetään hyvään hinta/laatu-suhteeseen, tyyliin, laatuun ja ammattitaitoon. Specsaversin kolme omaa linssinvalmistuslaboratoriota ovat Euroopan suurimmat ja varmistavat, että he voivat tarjota jatkuvasti korkelaatuisia ja muodikkaita laseja erittäin edulliseen hintaan. Yrityksen brändinä toimii se, että asiakas saa edulliseen hintaan laadukkaat silmälasit, jotka ovat muodikkaat.


Gina Tricotin ydintuotteena ovat vaatteet. Avustavia osia ovat korut ja asusteet (esim. huivit, laukut ja päähineet). Gina Tricotiin saapuu päivittäin uusia tuotteita ja tämä houkuttelee asiakkaita, koska myymälässä on aina esillä ajankohtaista ja trendikästä muotia. Mielikuva on edullisesti muotia nuorille naisille. Gina Tricot pyrkii pitämään hinnat alhaisina. Yrityksellä on laaja valikoima erilaisia vaatteita, mm. paitoja, housuja, hameita, mekkoja sekä erilaisia asusteita. Logistiikka ja laaja valikoima tuotteita ovat Gina Tricotin merkittävimmistä kilpailukeinoista. Yritys työskentelee ilman varastoja, jolloin vaatteet saapuvat myymälöihin suoraan tehtaalta ja tällöin vaatteiden kiertonopeus on nopea. Gina Tricot siis luo uusia tuotteita tiheään tahtiin ja myymälän esillepano vaihtuu.


Fransmannin ydintuote on ruoka. Avustavana osana on viininmaistelu. Fransmanni on ollut toiminnassa reilut parikymmentä vuotta. Fransmanni on maalaisranskalaistyylinen ravintola, joten ruoka on sen mukaista. Pyrkimyksenä on tarjota asiakkaille rehevää ja mutkatonta ruokaa. Fransmannin brändi on, että hinta/laatusuhde ruuissa on kohdallaan sekä tarjolla on maukasta ja hyvää ruokaa.


B. Specsavers mainostaa yritystään laaja-alaisesti. Mainontaa näkee televisiossa, lehdissä, radiossa, bussipysäkeillä sekä mainoksissa, joita tulee kotiin asti. Myyjiä on liikkeissä tarvittava määrä sekä optikoita että lääkäreitä, jotta asiakas saa palvelua nopeasti. Specsavers pyrkii edistämään myyntiä erikoistarjouksilla, kuten esimerkiksi "valitse 2 maksa 1" ja kampanjoilla (
"moniteholinssit 1€". Heidän nettisivuiltaan uutisia ja tiedotteita osiosta löytää tiedotuksia ja uutisia (esimerkiksi erilaisista avustuksista köyhempiin maihin, että voi tuoda käytetyt silmälasit liikeeseen ja ne toimitetaan vaapehtoisryhmän mukana köyhiin maihin, mm. Afrikkaan).

Gina Tricot mainostaa ulko- ja tv-mainoksin. Ulkomainoksissa on lähinnä bussi- ja ratikkapysäkeillä. Gina Tricot laajensi mainontaan televisioon. Gina Tricotista löytyy runsaasti myyjiä, koska heille saapuu päivittäin uusia tuotteita ja ne pitää saada päivän aikana esille myymälään. Yritys edistää myyntiä jo sillä, että vaatteilla on edulliset hinnat. Gina Tricotilla on nettikauppa, josta voi tilata vaatteita, jos asuu paikassa, jossa ei ole Gina Tricot myymälää. Nettikaupalla edistetään myyntiä.

Fransmanni mainostaa lehti- ja tv-mainoksin. Useimmiten Fransmanni mainostaa oman paikkakuntansa paikallislehdessä. Tv-mainoksia näkee harvemmin. Fransmannissa on useita tarjoilijoita, jotka tavallaan tekevät samalla myyntityötä, koska he edustavat suurimmaksi osaksi Fransmannia palvelullaan ja asiakkaat ovat ainoastaan kanssakäymisissä heidän kanssaan. Fransmanni pyrkii edistämään myyntiä erilaisilla ruokaviikoilla (esim. parsaviikot) ja kilpailuilla (esim. voi voittaa kahden hengen matkan jonnekin ulkomaille, mutta tämä edellyttää olemalla kanta-asiakas). Fransmanni lähettää kanta-asiakkailleen sähköpostiin erilaisia kanta-asiakas tarjouksia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti