5. Markkinointimix
c. Hinta
Gina Tricot, Fransmannin ja Specsaversin hintapolitiikka on hyvin erilaista. Gina Tricotin hinnat ovat edullisia ja tuotteiden menekki on tästä syystä suuri. Myös tuotteiden, eli tässä tapauksessa vaatteiden kokeilijoita/sovittelijoita on runsaasti. Gina Tricotista voi ostaa vaatteen koska se on halpa, ja vaikka kyseista vaatetta ei tulisikaan käytettyä, vaatteet hukaan meneminen ei halvan hinnan takia harmita niin paljon. Fransmannissa hintaluokka on korkea, koska se on tavallista korkealuokkaisempi ja hienostuneempi. Fransmannissa korkeilla hinnoilla luodaan asiakkaalle mielikuvaa laadusta. Specsavers noudattaa keskihintaa/alhaista hintaa, hinnat noudattavat alan tasoa ja näin ollen hinta ei ole tarkein keino. Specsaversilla on tarjouksia paljon, esimerkiksi moniteholinssit 1€ tai että saat aurinkolasit kaupan päälle, arvo jopa 59€ jne.
d. Saatavuus
Gina Tricot myymälöihin tavarat tulevat suoraan tehtailta, sillä varastoja ei käytönnössä ole. Gina Tricotissa on nopea tavaran kiero, eli uutuuksia on jatkuvasti, ja tämä siis houkuttelee asiakkaita ostoksille. Joten tavaran kulkeminen tehtaalta kuluttajalle eli asiakkaalle on todella nopeaa. Fransmannissa ruuat tekevät kokit, ruuat voivat kyllä olla esivalmisteltuja. Tällöin ruuan valmistus on nopeempaa, esimerkiksi silloin kun asiakkaita on paljon ravintolassa. Hyvä ruoka saadaan siis nopeasti asiakkaalle. Fransmanni on maalaisranskalaistyylinen ravintola, joten ruoka on myös sen mukaista. Specsavers on maailman suurin yksityisomisteinen optisen alan yhtymä, sillä on 1300 myymälää ja henkilöstöä sillä on yli 26000. Specsavers myy silmälasit joka kuudes sekuntti, joten menekki on hyvää, nopeaa ja edullista. Vuosittain Specsavers myy silmälaseja 11.5 miljoonaa kappaletta. Asiakkaat ovat tyytyväisiä kun saatavuus on helppoa ja edullista, esimerkiksi silmälasi- ja näönhuoltopalveluiden saatavuus.
e. Henkilöstö
Gina Tricotissa henkilöstö pukeutuu nuorekkaasti ja muodikkaasti, joten siitä huomaa henkilöstön yhteenkuuluvuuden. Henkilöstö on myös itse nuorekasta. Esimerkiksi uusista tuotteista ja tuotteiden paikoista keskustellaan koko henkilöstön kanssa, jotta jokainen tietää mitä tehdään ja mitä tuotteita laitetaan minnekin esille. Fransmannissa myös henkilöstön välinen ilmapiiri on kiinni työntekijöistä, niin kuin johdostakin. Fransmannissakin työntekijät pukeutuvat samanlaisiin työasuihin, jolloin henkilöstön välillä ei tulee riitaa esimerkiksi pukeutumisesta. Sama pätee Specsaversiin, sillä henkilöstöllä on samanlaiset työasut joka kertoo myös yhteenkuuluvuudesta. Gina Tricotissa, Fransmannissa ja Specsaversissa henkilöstö on hyvin koulutettua ja ohjeistettua. Jokainen näistä kolmesta yrityksestä ovat ketjuyrityksiä, joten samoja yrityksiä on useita ympäri suomea, eikä vain yhtä kappaletta, näin ollen jokaisen työntekijän tulee noudattaa yrityksessä annettuja ohjeita, jotta yrityksien idea ja henkilöstön positiivinen ilmapiiri pysyy koossa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti